Navrhovaná metóda pri diaľničných tendroch môže byť v rozpore s EÚ

13.08.2012 Bratislava

Bratislava 13. augusta (TASR) – Nové vládou navrhované pravidlá pri výbere stavebných firiem na budovanie diaľnic, môžu byť podľa odborníkov v rozpore s pravidlami EÚ. Slovensko by tak pri nich nemohlo využívať na výstavbu ciest eurofondy.

Premiér Robert Fico dnes spolu s ministrom vnútra Robertom Kaliňákom (obaja Smer-SD) predstavil nové pravidlá pri verejnom obstarávaní diaľničných stavieb. Podľa nich by štát napríklad rokoval jednotlivo s renomovanými firmami, ktoré kvalitatívne aj skúsenosťami zodpovedajú požiadavkám. Z nich by vybral víťaza, ktorému by priamo nediktoval, akú konkrétnu technológiu má pri stavbe použiť a dodatky by boli zakázané. Takto by sa malo podľa vlády predísť neúmernému navyšovaniu cien dodatkami k zmluvám.

"Takáto nová forma obstarávania existuje aj vo svete, napríklad v Austrálii, Kanade či USA," zhodnotil dopravný analytik Inštitútu dopravnej politiky (IDP) Juraj Čermák. Štát tak jednotlivo rokuje s firmami a posudzuje ich návrhy. V rámci EÚ sa však nevyužíva a môže byť v rozpore s pravidlami EK. "Pretože podľa európskych pravidiel má byť súťaž tajná, každý má mať možnosť prihlásiť sa a ponuky uchádzačov sa otvárajú naraz," vysvetlil.

Podľa Ondreja Mateja z Inštitútu dopravy a hospodárstva (IDH) by sa preto pri takejto forme obstarávania nemohli využívať eurofondy ani akékoľvek dotácie. "Mohli by byť chápané ako nedovolená štátna pomoc," dodal Matej. Takýto návrh kabinetu považuje zároveň za akúsi zásterku, ktorou chce vláda zakryť spoluprácu s vybranými tromi či štyrmi firmami a zadávať im zákazky.
 

Vyberte región